na stronie mensy utożsamiłem się ze zdolnym dzieckiem skrzywodznym przez system edukacji. czy słusznie?

miejsce na dowolną inną dyskusję nie dotyczącą schizofrenii

Moderator: moderatorzy

8-r48iT
bywalec
Posty: 267
Rejestracja: sob kwie 28, 2018 3:03 pm

na stronie mensy utożsamiłem się ze zdolnym dzieckiem skrzywodznym przez system edukacji. czy słusznie?

Post autor: 8-r48iT »

https://www.mensa.org.pl/zdolne-dzihttp ... le-leniwy/

Zdolny, ale leniwy




Ta etykieta przylega do wielu uczniów, którzy odznaczają się wysoką inteligencją. Czy rzeczywiście lenistwo to ich wrodzona cecha?

Zdolne dziecko szybko się uczy, może przyjąć więcej wiedzy naraz i łatwiej przychodzi mu zrozumienie skomplikowanych zagadnień. Inteligentne dzieci cechuje też naturalna ciekawość świata i ogromny zapał do nauki. Czego chcieć więcej od dziecka chodzącego do szkoły? A jednak – nierzadko zdolne dzieci przechodzą przez szkołę z miernymi ocenami, niezauważone albo z opinią: “zdolny, ale leniwy”. Wpływa na to kilka czynników.

Głównym źródłem podejścia dziecka do nauki jest dom rodzinny. Dziecko bierze przykład z otoczenia. Wbrew pozorom, ani ilość zajęć rozwojowych czy wizyt w muzeach ani rytuał czytania w domu nie mają większego wpływu na zdolności dziecka. Liczy się to, jak zachowują się rodzice – czy sami regularnie czytają, czy lubią się uczyć i odkrywać świat, czy mają różne zainteresowania. Szalenie ważne jest też, jak reagują, kiedy dziecko rozwija swoje zdolności – wspierają je, czy może nieświadomie ograniczają? Dom rodzinny jest pierwszym miejscem, które dziecko chce eksplorować, a “buszowanie po szafkach” jest jedną z pierwszych prób poznania świata i rozwijania intelektu. Reakcja rodzica na te i inne zachowania, wyglądające pozornie na niegrzeczne, są kluczowe dla postrzegania nauki w szkole – jako fascynującej możliwości poszerzenia wiedzy, czy też bezsensownego przymusu pod groźbą kary.

Drugim, niesłychanie ważnym czynnikiem jest szkoła i system oceniania. Zdolni uczniowie, właśnie dzięki inteligencji, szybko się uczą, jak działa szkoła, za co dostaną dobrą ocenę, a za co złą. Ta wiedza pozwala im uczyć się tylko tyle, ile trzeba. Wielu inteligentnym dzieciom wystarczy samodzielne przeczytanie podręcznika, aby opanować materiał. Nie potrzebują wyjaśnień nauczyciela, odrabiania prac domowych czy też godzin nauki w domu. Ta łatwość pomoga przejść z klasy do klasy bez wysiłku, ale też oducza systematycznej pracy, która prędzej czy później przydaje się w życiu. Dlatego największą motywacją do rzetelnej nauki jest nagradzanie za realny wysiłek, a nie za posiadaną wiedzę. Każde dziecko chce być ocenione za starania w sposób adekwatny i uczciwy, ponieważ to pokazuje mu, że warto się przykładać. Jeśli rozliczane jest tylko z ocen, szybko nauczy się lenistwa i wykonywania obowiązków na ostatnią chwilę. Te nawyki mogą sprawdzać się na gruncie szkolnym, ale w przyszłości przyniosą więcej szkody niż pożytku.

Lenistwo zdolnych dzieci jest cechą wtórną i nigdy nie należy etykietować dzieci jako leni, ponieważ będą używały tego jako usprawiedliwienia dla siebie. Zawsze warto podkreślać ich zdolność do rzetelnej pracy i nagradzać je za to, że podjęły pewne wyzwania. Zdolne dziecko, które z natury jest ambitne i lubi, kiedy jego umysł pracuje, będzie wdzięczne za to, że ktoś je rozumie i pokazuje mu, że szkoła może być wspaniałym miejscem, w którym dzieją się ciekawe rzeczy.
świat nie płacze za zapomnianymi bohaterami którzy chcieli zmienić świat. cieszy się tym co miał do tej pory. nikt nie rozumie reguł gry. ostatni wygrywa wyścig do pieniędzy, ale nie do nieba.
ODPOWIEDZ

Wróć do „inne”